Bendruomenės pasiruošimas

ĮTRAUKUSIS UGDYMAS – kokybiškas ugdymas kiekvienam ugdytiniui, kuris apima ugdymo turinio, mokytojų rengimo, pagalbos ugdytiniui, mokytojui, ugdymo įstaigai.

  • Įtraukųjį ugdymą tikslinga sieti su personalizuotu ugdymu, atitinkančiu kiekvieno vaiko ugdymosi galias ir poreikius. Vaikų, turinčių specialiųjų ugdymosi poreikių, ugdymąsi reglamentuojantys teisiniai dokumentai sudaro palankias sąlygas kiekvienam vaikui ugdytis pagal jų poreikius ir galimybes bendrojo ugdymo įstaigose, užtikrinant švietimo pagalbą, lygias galimybes ir ugdymosi prieinamumą.
  • 2024 m. rugsėjį įsigalios Lietuvos Respublikos Švietimo įstatymo Nr. I-1489 5, 14, 21, 29, 30, 34 ir 36 straipsnių pakeitimas ir įstatymo papildymas 45 straipsniu, kurie numato, kad kiekvienam vaikui turi būti sudarytos sąlygos ugdytis artimiausioje ugdymo įstaigoje (darželyje, mokykloje) kartu su savo bendraamžiais.
  • Rengiantis įgyvendinti nuo 2024 m. įsigaliosiančius Švietimo įstatymo pakeitimus, ugdymo įstaigose įtvirtinančius įtraukties principą, švietimo sistemoje pašalinančius kliūtis neįgaliesiems, taip pat individualių ugdymosi poreikių turintiems mokiniams, ugdytis kartu su savo bendraamžiais Švietimo, mokslo ir sporto ministerija parengė 2021–2024 m. veiksmų planą.
  • Įtraukties veiksmų plano tikslas –užtikrinti kokybišką švietimą kiekvienam vaikui mokantis drauge su savo bendraamžiais jam artimiausioje švietimo įstaigoje, suteikiant reikalingą, jo ugdymosi poreikius atliepiančią pagalbą.
  • Švietimo sistema sudaro sąlygas kiekvienam asmeniui ugdytis, plėtoti  savo galias ir gebėjimus, gauti reikiamą pagalbą, patirti sėkmę mokantis, socialinėje, kultūrinėje ir (ar) kitose veiklose ir būti nediskriminuojamam dėl ugdymosi poreikių įvairovės ir (ar) švietimo pagalbos reikmės.
  • Ugdymo įstaigos lygmeniu pagalbą vaikui teikia švietimo pagalbos specialistų komanda (psichologas, socialinis pedagogas, specialusis pedagogas, logopedas, mokytojo padejėjas, kt.).
  • Valstybės lygmeniu švietimo pagalbos teikimą užtikrina Pedagoginė-psichologinė tarnyba, Nacionalinė švietimo agentūra, Lietuvos įtraukties švietime centras, ŠMM, kitos institucijos.

Vienas pirmųjų žingsnių, užtikrinančių įtraukties principo sėkmingą ir kokybišką įgyvendinimą ugdymo įstaigoje, – visos įstaigos bendruomenės vizija, nuostatos ir bendri susitarimai.

KIEKVIENAS VAIKAS YRA YPATINGAS IR VISI SKIRTINGI…

  • Žmogaus vertybės nepriklauso nuo jo gebėjimų ir pasiekimų;
  • Kiekvienas žmogus jaučia ir mąsto;
  • Kiekvienas turi teisę į bendravimą ir bendradarbiavimą bei turi būti išgirstas;
  • Visi žmonės turi poreikį būti sociume, o ne izoliacijoje;
  • Kokybiškas ugdymas gali būti vykdomas tik realiomis bendravimo ir bendradarbiavimo sąlygomis.

Įtraukusis ugdymas – atsivėrusi erdvė, orientuojanti tiek šeimas, tiek bendrojo ugdymo įstaigas veikti bendrai, darniai ir kūrybingai, nes mūsų visuomenė jau yra pasiekusi raidos tarpsnį, kai švietimo prieinamumas kiekvienam asmeniui tapo realybe. Įtrauktis – tai: 1) kas susiję su vaikais, turinčiais specialiųjų poreikių; 2) atsakas į atskirtį, nulemtą dėstomųjų dalykų; 3) kas susiję su pažeidžiamomis grupėmis; 4) kryptis, vedanti link „mokyklos visiems“; 5) esminis požiūris į ugdymą ir visuomenę.

Įtraukiojo švietimo sistemoje rūpinamasi kiekvienu ugdytiniu, stengiantis kuo prasmingesnio jo dalyvavimo ugdymesi ir siekiant apriboti šį dalyvavimą apsunkinančius veiksnius, kad būtų išvengta atskirties švietime ir visuomenėje. Įtraukiojo švietimo tikslas – padidinti švietimo prieinamumą ir skatinti veiksmingą visų ugdytinių, kuriuos sistema linkusi atskirti, galimybių plėtrą ir savo ugdymosi potencialo realizavimą. Įtraukties esmę atspindi ir pagrindinės įtraukiojo švietimo strategijos:

  • kompetencijos pagrindas;
  • individualių poreikių atitikimas;
  • kliūčių nustatymas ir pašalinimas;
  • priklausomybės skatinimas;
  • bendruomeniškumas;
  • ankstesnių ir esamų iniciatyvų stiprinimas (Ontario’s equity and inclusive education strategy, 2009, p. 3).

·         Įtraukusis ugdymas, kurio pirminis tikslas buvo padėti labiausiai pažeidžiamiems, ypatingiems vaikams, iš tiesų kuria mokyklą, kurioje visi vaikai jaučiasi ypatingi, t.y. įvertinti ir svarbūs. Ugdymo institucija – tai skirtingų žmonių susitikimo vieta, kuri skatina susitarimus tarp visos bendruomenės narių ir prasmingus santykius, kurie daro įtaką ugdymui(si), pašalinant kliūtis, skatinant vaiko lūkesčius. Pasiekti visų šitų komponentų padeda nuolatinis aplinkos tobulinimas ir vertybės.

·         INFORMACIJA APIE ĮTRAUKŲJĮ UGDYMĄ

·         https://www.ikimokyklinis.lt/index.php/vartotoju-straipsniai/itraukiojo-ugdymo-link/25220

·         Ankstyvojo amziaus vaiku itraukusis ugdymas

·         ĮRS-integracija-ikimokyklinėse-įst

Rekomendacijos ir metodinės priemonės pedagogams:

Informacija tėvams

  • Įtraukiojo ugdymo link: vertybės, požiūris ir susitarimai – NŠA 
  • Įtraukiojo ugdymo link: įtraukusis ugdymas klasėje – NŠA 
  • Kultūra Įtraukčiai Įtrauktis Kultūrai mokykloje